Svart, Vitt och allt däremellan

Daniel David John Adams-Ray, även känd som "Big Danne" är en svensk rappare, sångare och modedesigner. Han är inte född i Sverige utan i Kenya, i huvudstaden Nairobi, 18 augusti år 1983. Han är alltså 27 år idag.

Han och hans familj flyttade till Sverige då Daniel var ung tonåring, och var, under sin skolgång, mobbad. Mobbarna sade rasistiska hot och fick tillslut Daniel att byta skola. Han hamnade sedan på ett gymnasium i Stockholm, Viktor Rydberg Gymnasium, där även våran Oskar "Kihlen" Linnros gick och blev vän med Daniel.

De började rappa tillsammans men blev kritiserade av rapkretsarna, deras rap var inte "rap nog". Efter att ha slutat skolan fortsatte de sin musikaliska karriär med hiphopgruppen Snook. Men idag har dem ingen kontakt då Daniel själv sagt att de "växt ifrån" varandra. Så gruppen Snook vilar för tillfället.

Under sommaren 2009 började han med nytt på egen hand och detta ledde till solokarriären som Daniel Adams-Ray med sin speciella "kenyansk pop-disco-indie-punk" musik.

I år, 3 november, släppte han albumet Svart, Vitt och allt däremellan. Två av singlarna på detta album är Dum av dig och Gubben i lådan, som många av oss känner igen.



Jag har lyssnat på detta album för att sedan ge en recension om vad jag tyckte om detta album.

Då han släppte detta album var då först jag fick reda på att han verkligen existerade. Jag var skepisk först eftersom jag inte är den som brukar lyssna på den här typen av svensk musik, men efter att jag strecklyssnade på singeln Dum av dig, så tänkte jag lyssna på resten av låtarna. Jag gillar hans röst och den typ av stil han har på sin musik. Texterna är helt underbara, vackra och oförstående. Gunget som finns i låtarna, rytmen och takten alltså, är något man kan inte direkt kan danska till, det är mer att lyssna på. Men visst går det att dansa till, det gör det till all musik. Eftersom det finns så många danser. Detta är mer skön musik man lyssnar på; i bilen på långresa, då man städar eller diskar hemma, tyst i bakgrunden under något samtal med kompisarna eller då du själv sitter vid datorn hemma med hög volym. Det är bara att lära sig texterna och blanda din röst med hans mjuka och starka stämma. Hans omslag gav verkligen intryck och är väldigt häftigt, det första jag tänker på, är "Undrar hur vattnet såg ut i duschen sedan?" Det måste sett väldigt färgglatt ut, och så hade jag gärna kunnat käna mig vara fotograf till alla dessa färger. Plus är att han är ganska snygg också. Just det, hans superfyndiga albumnamn. "Svart, Vitt och allt däremellan." För det första så är han färgglad och ger färgglad musik, och om man tittar på låtarnas ordning på skivan, så är första låten Svart och sista låten Vitt. Och så alla låtar däremellan. Det är väldigt smart, det hade jag aldrig själv kommit på. Så det får han plus för. Det jag inte är riktigt hundra på är faktiskt texten. Den är väldigt vacker och oförstående, men ibland lite för oförstående. Ibland sjunger man med och förstår inte ett ord om vad det är han sjunger om, ibland blir orden lite otydliga också. Men det är ju så han gör det och det är bra att han är sig själv och inte tar åt sig av alla kritiska rappare som inte gillar honom. Daniel är sig själv i sin musik och jag hade gärna kunnat tänka mig att träffa honom för att se hur han är på riktigt. De hade varit något jag aldrig skulle glömma. Han kom ju till Norrköping och jag ville dit, men jag hade annat och göra så jag kunde inte... Det var synd.

Mina tre favoritlåtar är:Svart
                                  Förlåt att jag aldrig sagt förlåt
                                  Vitt

Men det betyder absolut inte att jag inte gillar de andra låtarna. För det var väldigt svårt att välja eftersom jag inte precis bara kan skriva de berömdaste singlarna. Men jag älskar alla låtarna. Dum av dig och Gubben i lådan med. Ja, för att uttrycka mig rätt. Jag älskar den här skivan och ska köpa hem den från Ginza eller något.


Jag ger detta album 4½ poäng av 5 hela poäng. Riktigt bra album, något av de bästa! (Y)

Comments
NAME: Emma

Det var ett tag sen du skrev det här inlägget men jag måste kommentera det ändå nu :P

Jag håller helt med dej (förutom att jag skulle gett 5 av 5, haha) och jag har sett honom live! Bästa dagen någonsin typ, kommer aldrig glömma det! Han var så otroligt bra live och fick en sån gemenskap med publiken, alla sjöng med i hans låtar och allas händer var i luften!

2011-07-27 @ 12:47:05

Leave a comment here.

NAME:
Remember me?

E-MAIL:

URL/BLOG:

COMMENT:

Trackback